Att bo i en bostadsrättsförening

Vad innebär det för dig?

En bostadsrättsförening är en ekonomisk förening där regelverket i första hand är Bostadsrättslagen och föreningens stadgar. Det är viktigt att du i första hand verkligen tar del av föreningens stadgar, här regleras både dina rättigheter och skyldigheter.

Med bostadsrätt äger du inte din lägenhet i egentlig mening. Du är medlem i bostadsrättsföreningen tillsammans med övriga bostadsrättsinnehavare och har därmed enligt bostadsrättslagen en i tiden obegränsad nyttjanderätt till din bostad. Du kan inte bli uppsagd så länge du fullgör dina skyldigheter.

I en bostadsrättsförening bor du till självkostnadspris. Det är ingen annan som tjänar pengar på ditt boende. Årsavgiften (= månadsavgiften x 12) täcker föreningens lån, driftskostnader och fondavsättningar för t ex reparationer och underhåll. Varje år väljs vid stämman en styrelse bland de boende. Styrelsen har i uppdrag att sköta föreningens förvaltning och ekonomi.